یکی از عمل های زیبایی شکم، عمل جراحی ابدومینوپلاستی نام دارد. این عمل به منظور سفت کردن عضلات شکم و همچنین حذف چربی های اضافه شکم به کار گرفته میشود. این عمل در جهت درمان بیماری نیست و صرفا برای زیبایی ناحیه شکم استفاده میشود. افرادی که به طور مادرزادی بافت شکم شل دارند و یا کسانی که بعد بارداری و یا کاهش وزن شدید شکمشان شل و اویزان شده است میتوانند از این عمل در جهت بهبودی ظاهری شکم خود استفاده کنند.

جراحی ابدومینوپلاستی در ناحیه های مختلفی انجام میشود و محدوده گسترده ای دارد. زمان مورد نیاز برای این عمل بسته به نوع و محدوده مورد نظر متغییر است. زمان لازم برای انجام یک جراحی ابدومینوپلاستی چیزی حدود 1 الی 6 ساعت است. اما اگر جراحی جزئی باشد ممکن است به 1 الی 2 ساعت زمان نیاز داشته باشد. نکته قابل ذکر ان است که بعد از انجام جراحی، جراح با ایجاد یک سوراخ در شکم، اقدام به ساخت یک ناف جدید برای بیمار میکند.

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست

در عمل جراحی ابدومینوپلاستی پوست ها و چربی های اضافه بدن را خارج کرده و اقدام به سفت کردن شکم میکنند. اما نکته مهم این است که نتایج بدست امده از این عمل دائمی و همیشگی نیست و اگر بیمار رژیم غذایی خود را رعایت نکند و از انجام ورزش دوری کند. میتواند به حالت قبلی خود بازگردد. دلایل مختلف و زیادی برای انجام این عمل وجود دارد. برخی از این دلایل میتواند شل شدن شکم بعد از کاهش وزن شدید و یا بارداری باشد.

ابدومینوپلاستی به چه شکل انجام می شود

جراحی ابدومینوپلاستی به دو شکل انجام میشود. ابدومینوپلاستی کامل و ابدومینوپلاستی محدود. در هردو روش هم بیمار نیازمند به بیهوشی کامل است.

ابدومینوپلاستی محدود شامل

ابدومینوپلاستی کامل شامل

همانطور که گفته شد این جراحی ابدومینوپلاستی میتواند بین 1 الی 5 ساعت طول بکشد. به هیمن دلیل بیشتر بیماران چند روز در بیمارستان بستری میشوند. بعد از انجام این عمل معمولا بیمار، گنی بسیار سفت و تنگ به تن میکند تا بتواند شکمش را سفت و محکم نگه دارد. این گن ها به توصیه پزشک تا ماه ها استفاده میشوند. توجه داشته باشید که بهتر است، 24 ساعت بعد از ترخیص شخصی، از بیمار مراقبت شود.

 

چه افرادی میتوانند جراحی ابدومینوپلاستی را انجام دهند

به طور کلی میتوان گفت دلایل انجام این عمل بسیار زیاد و برای هر شخص متفاوت است. هر فرد با توجه به نیاز خود از این جراحی، اقدام به انجام آن میکند.

افرادی که شرایط جسمانی نرمالی دارند و از استعمال دخانیات و کشیدن سیگار دوری میکنند. میتوانند این عمل را انجام دهند. ما در ادامه لیستی از افرادی که میتوانند این عمل را انجام دهند را فراهم اورده ایم.

 

جراحی ابدومینوپلاستی چه عوارضی دارد

جراحی ابدومینوپلاستی هم مانند سایر عمل های جراحی میتواند عوارض و خطراتی داشته باشد که در ادامه به معرفی برخی از آن ها میپردازیم.

درد و تورم شکم

بعد از انجام این عمل ممکن است در ناحیه شکم احساس درد داشته باشید که در این صورت پزشک میتواند، با استفاده از دارو های مسکن، درد شما را کاهش دهد. توجه داشته باشید که این درد کاملا طبیعی و نرمال است و ممکن است تا چند هفته احساس درد داشته باشید.

کبودی

یکی دیگر از عوارض این عمل به وجود آمدن جای کبودی و احساس خستگی و کوفتگی بدن است که معمولا بعد از مدتی از بین میرود.

ایجاد لخته خونی

از دیگر عوارض این عمل میتوان به خون ریزی زیر پوستی و ایجاد لخته های خونی زیر پوست و یا بروز عفونت اشاره کرد. این عفونت و لخته ها ممکن است همراه با جربان خون به ریه فرد برسند و باعث ایجاد اختلال در تنفس فرد گردد. هرچند احتمال بروز این عارضه بسیار کم است. افراد دیابتی و یا کسانی که بیماری های قلبی و ریوی دارند ممکن است بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار گیرند.

افتادگی پوست

افزون بر این، روند بهبودی شما امکان دارد که به خوبی پیش نرود. در این صورت پوست افتاده میشود و جای زخم ها بیش از پیش نمایان میشود. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است که نیاز باشد تا بیمار، دوباره اقدام به انجام این عمل کند.

جای بخیه و اسکار جراحی

باید گفت زخم هایی که در اثر جراحی ابدومینوپلاستی

 

به وجود می ایند. به دلیل برجستگی زیادی که دارند، هرگز به طور کامل از بین نخواهند رفت. برای این منظور، بعد از اینکه بیمار بهبودی خود را بدست اورد. پزشک با تجویز کرم و یا برخی پماد ها سعی میکند تا جای زخم و بخیه ها را محو کند.

تفاوت جراحی لاغری با ابدومینوپلاستی

جراحی ابدومینوپلاستی ، روشی برای لاغر شدن و درمان چاقی نیست. در واقع با استفاده از این عمل جراحی، سعی در اصلاح نواقص موجود در شکم فرد دارد. این نقص ها میتوانند در اثر زایمان و یا کاهش وزن سریع و ناگهانی رخ دهند.

چربی های شکم و نواحی اطراف شکم ، به گفته متخصصین ورزش و تغزیه، جزو سمج ترین چربی های موجود در بدن هستند، از این روی بسیار سخت اب میشوند و از بین میروند. این چربی ها در ارگان های بدن انباشته میشوند. به همین خاطر ابدومینوپلاستی نمیتواند گزینه خوبی برای درمان و از بین بردن این چربی ها باشد. به همین دلیل جراحان از انجام این جراحی برای بیمارانی که قصد انها لاغری و از بین بردن این چربی ها است، خودداری میکنند.

در واقع میتوان گفت پس از اینکه بیمار اقدام به لاغری و از بین بردن چربی های خود کرد. میتواند با استفاده از این عمل پوست بدن خود که شل شده را، بکشید و عضلات شکم خود را سفت کند.

مراقبت بعد از عمل جراحی شکم ابدومینوپلاستی

بعد از جراحی ابدومینوپلاستی ، حدود 4 هفته طول خواهد کشید تا فرد بتواند بهبود یابد. در طی این مدت به بیمار توصیه میشود تا برخی نکات را رعایت کند تا بتواند زوتر بهبودی خود را بدست اورد. این نکات عبارتند از:

به طور کلی میتوان گفت بهبودی کامل و از بین رفتن جای زخم ها ممکن است 3 الی 6 ماه طول بکشد و حتی در برخی از موارد تا 1 سال به طول انجامد. پس بهتر است، نکات ذکر شده را رعایت کنید تا بهبودی شما هرچه سریع تر اتفاق بیافتد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *